Educatia investitorilor – intermediari si rolul lor


Educatia investitorilor la bursa este un element important in evolutia pietei de capital si in principiu este strans legata de educatia oamenilor de afaceri si mai ales de latura educatiei, ce dezvolta initiativa oamenilor de afaceri. Ma gandesc la aceasta legatura prin prisma a doua aspecte. In primul rand oamenii de afaceri sunt investitorii de prim rang, aflati in primul rand al economiei unei tari. Comportamentul si viziunea lor asupra aspectelor economice ale unei tari sunt exemple si directii care sunt urmate si copiate de membrii societatii si deci, ei dau tonul si modul in care se investeste pe bursa. Al doilea aspect este legat de faptul ca sunt primii organizatori si conducatori ai sectorului privat al economiei. Modul in care se comporta ei si reusesc organizarea afacerilor, gestionand resursele angajate isi pune amprenta asupra tuturor aspectelor privind viata unui popor. Depinde in primul rand de ei dezvoltarea pietei de capital, ei propulsand pe bursa instrumentele financiare active la tranzactionare, datorita nevoii lor de a-si finanta afacerile. Existenta si comportamentul lor depinde, insa in totalitate, de cadrul legislativ si administrativ al tarii. Oamenii de afaceri, fara ajutorul institutiilor statului nu pot face mare lucru in dezvoltarea pietei de capital, ba chiar de fiecare data, cand exista un grad de coruptie ridicat la nivelul institutiilor statului, prin reactia lor de supravietuire si adaptare la mediul economic ei pot slabi piata de capital, prin dezvoltarea economiei negre.
Educatia investitorilor, mai ales a celor de prim rang, cum i-am definit mai sus, nu se poate face si nici nu se face in urma unor cursuri ale vreunei academii sau al vreunei institutii. Desigur, ajuta foarte mult un investitor aprofundarea unor studii economice si cu cat sunt mai calificate cu atat sunt mai bune. De asemenea cunoasterea si studierea analizelor unor societati de rating, ale unor analisti de marca, ale unor participanti importanti in piete este indicata si de mare folos oricarui investitor. Insa, in momentul in care investitorul se afla in fata unei decizii de investitii, el nu poate masura printr-o metoda exacta datele, astfel incat sa obtina decizia corecta, el nu poate face decat o cantarire a importantei datelor in vederea luarii deciziei. De cele mai multe ori, el trebuie sa faca fata unei evolutii contrare asteptarilor sale de la investitia facuta, pe o anumita perioada de timp. Sunt rare cazurile, in care investitorul obtine rezultate semnificativ de bune intr-o perioada scurta de timp. Investitorul poate invata zeci de metode de a investi, insa in aplicarea lor sa dea gres si sa piarda sau sa investeasca superficial si totusi sa castige, fiind ajutat de zeita Fortuna. In principiu, la dispozitia unui investitor stau nenumarate cai si metode de investitie, unele total opuse ca abordare si mod de aplicare, el fiind cel care alege calea ce i se potriveste conform cu caracterul sau. Cu toate ca s-au scris multe carti despre investitii, exista numeroase metode de a obtine castig si din pacate nu exista nici o metoda sigura de a face profit. Cu multa usurinta se poate face profit pe piata de capital, de absolut oricare participant ca jucator la piata de capital, datorita sanselor foarte mari pe termen scurt. La urma urmei, nu exista decat 2 posibilitati din momentul efectuarii investitiei si anume ca pretul sa scada sau sa creasca, deci 50% sanse de castig din secunda imediat urmatoare efectuarii investitiei. Aceasta posibilitate atrage foarte multi oameni, care ignora riscurile pietei si care pot avea castiguri perioade lungi de timp. Acestia sunt la fel de buni investitori ca si cei care fac studii temeinice de piata. In concluzie, nimeni nu poate face educatia unui investitor, nu exista si nici nu pot fi facute cursuri de investitor, nu se dau examene si diplome de investitor si nimeni nu este intrebat de cunostintele sale de investitor. Educatia si nivelul cunostintelor sale ca investitor este apanajul fiecarui investitor in parte.
Pentru ca un investitor sa-si poata face educatia, ca el sa poata participa la piata cat mai activ, institutiile pietei de capital ii pun la dispozitie cat mai multe studii de piata si metode de investitie, in afara informatiilor obligatorii necesare respectarii informarii si transparentei pe piata. Aceasta sarcina, la un nivel calitativ superior, revine cu precadere intermediarilor si nu ca o obligatie, ci ca o oferta din pachetul de servicii cu care atrage clientii.
Asa cum am aratat mai sus, investitorii sunt la diferite nivele de cunostinte investitionale, deci sunt la diferite nivele de percepere a riscului de piata si sunt influentabili in mod diferit de acelasi serviciu. Eu, personal, (in limita cunostintelor mele) consider ca in pachetele de servicii oferite, se accentueaza foarte mult partea atractiva a potentialelor castiguri si mai putin partea legata de riscuri. Ca exemplu, nu fac referire la nici un intermediar din tara, fac referire la cazul Goldman Sachs, caz celebru si recent, in care GS a fost acuzata de ascunderea riscurilor catre investitori in produsele investitionale cunoscute sub numele ABACUS.
Rolul intermediarului creste in formarea investitorilor, dar numai daca investitorii, care sunt clientii sai, permit acest lucru. Pentru restul investitorilor, care nu sunt clientii sai, intermediarul cauta sa-si creeze o imagine atractiva, de siguranta si fermitate, care sa inspire incredere, o imagine competitiva. Unii intermediari, practica chiar o politica agresiva, care la cel mai mic semn de acceptare al potentialului client, trec cu rapiditate la actiune, pentru a impresiona clientul, sarind peste etape necesare cunoasterii minimale a clientului. Acestia, ar trebui ocoliti, pentru ca in cel mai bun caz, interesul lor e legat de comisionul clientului si nu de o colaborare de lunga durata.
Mai trebuie observat, ca in cadrul colaborarii client-intermediar, de cele mai multe ori partea activa este intermediarul, prin intermediul unui agent al sau, iar clientul ignora, de cele mai multe ori din cauza timpului sau disponibil, sa ceara informatii, neglijandu-si astfel propria educatie.
Un ultim aspect important al relatiei client-intermediar si implicit al educatiei investitorului este legat de faptul ca in marea masa a participantilor la piata se strecoara si nu de putine ori, persoane ce vor sa profite de credulitatea unor investitori, pe care vor sa-i escrocheze. De acestia, investitorii trebuie sa se fereasca si n-o pot face decat singuri, prin mentinerea unei pozitii active pe piata si contacte permanente cu realitatile pietei. Din pacate si pe piata noastra exista multe cazuri de escrocherii, ce nu fac cinste pietei si institutiilor pietei, cazuri de la manipulari de piata si conflicte de interese, pana la furturi. Pentru prevenirea unor asemenea cazuri, investitorul trebuie sa stie obligatiile unui intermediar si sa le urmareasca a fi indeplinite cu strictete si sa urmareasca legislatia si comunicatele CNVM si ale operatorilor de piata (bursele). Eventual, daca este un investitor cu resurse financiare consistente si nu a gasit nici un intermediar, care sa-i insufle o incredere deplina, poate folosi serviciile a doi intermediari.
Fara a avea pretentia epuizarii tematicii actualului articol, sper sa fi demonstrat ca relatia privind latura educationala dintre investitor si intermediar este o relatie oneroasa, comerciala, bazata pe o cunoastere temeinica, reciproca, dintre cele doua parti, in care intermediarul cauta sa puna la dispozitie investitorului o baza informationala cat mai ampla, dar bine structurata si usor de utilizat in procesul investitional, iar investitorul isi asuma riscurile pietei, prin alegerile pe care le face in procesul investitional.

Anunțuri

Un răspuns la Educatia investitorilor – intermediari si rolul lor

  1. Hubble spune:

    Multzumesc mult de tot. Cunostintzele tale m’au ajutat mult.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: