Investitie aur fizic versus certificate index aur


Presupunem ca avem toate motivele si acceptam toate riscurile pentru a efectua o investitie in aur si suma pe care o avem la dispozitie pentru aceasta investitie e de 100000 lei. Primul pas e sa cautam tranzactia cu cea mai buna garantie a sigurantei valorii tranzactionate si anume sa cautam a cumpara aur in forma fizica la singura banca care-l tranzactioneaza Piraeus Bank. Vom gasi o cotatie la vanzare de 159 lei/gram iar cotatia BNR este de aprox.127 lei/gram, adica aurul e mai scump cu 32/127 = 25% mai scump la Piraeus decat la BNR si daca am dori sa-l vindem in aceeasi zi cotatia Piraeus la cumparare e de 85 lei/gram , adica tot cu 25% mai ieftin decat la BNR. Al doilea pas e sa cautam un intermediar BVB, un SSIF, sa intrebam de certificate index aur simbol EBGLD, de pretul lor si de comisioane la suma noastra de 100000 lei. Vom afla ca azi s-a facut o singura tranzactie la 399 lei/certificatul si ca BCR a pus cotatii la cumparare-vanzare intre 395 si 401 lei si am fi avut ocazia sa cumparam cu 397 si sa vindem cu 399. Deci am fi putut sa cumparam 1 gr de aur cu 397/3.11 = 127.65 lei si am fi putut sa-l vindem cu 399/3.11 = 128.30 lei ( in calculul echivalentului pretului gramului de aur am impartit pretul certificatului la valoarea in grame cat reprezinta ceritficatul, adica 0.1 uncie monetara = 31.1/10 = 3.11 grame). Pentru a afla echivalentul pretului gramului de aur in mod corect aplicam si comisioanele de 0.5% practicate in general de intermediari la suma de 100000 lei si avem urmatoarele rezultate: cumparam cu 127.65*1.005 = 128.29 lei si vindem cu 128.3*0.995 = 127.66 lei. Constatam ca era cat p-aci sa facem si profit azi, oricum nu se compara cu handicapul de 50%, fata de pretul BNR, la cumparare de aur fizic. Tot ce ne mai ramane e sa avem incredere in ERSTE si daca ni se pare ca riscul de credit al lui ERSTE este acceptabil, adica ERSTE este capabila de a-si indeplini obligatiile financiare fata de noi detinatorii de certificate, atunci solutia pentru efectuarea investitiei noastre in aur este investitia in certificate index aur si nu cumpararea de aur fizic.

13 răspunsuri la Investitie aur fizic versus certificate index aur

  1. ilie cristian spune:

    felicitari!
    acum aur fizic ofera si alte banci dar pentru clintii de private banking… cotatia de cumparare pe care o ofera piraeus este pur fictiva iar conditiile de recumparare sunt prohibitive…
    nu am urmarit cotatiile la certificate pe aur ci doar la cele pe dax, iar acolo erste asigura lichiditate dar nu la cotatiile care ar trebui sa reiasa din calcul ci cam cum vor ei…de fapt nici nu cred ca sunt obligati sa aiba un bid/ask care sa reflecte valoarea exacta a certificatului.in plus pe viena nu sunt cotate certificate cu aceleasi caracteristici ca sa faca cineva arbitraj…
    iar daca asa va arata tranzactionarea pe cont global
    mai bine lipsa…in sensul ca la ebs merge fulger fata de ebdaxts ce am tranzactionat eu.. dar oricum e bine ca produci ceva pe scadere…
    ca o idee, voi fiind baieti deschisi la minte bag de seama, nu vreti sa puneti cotatii in format metastock
    ca sa le desc,arce lumea free, sa/si faca o analiza pe un indice pe o derivata(ca astea sunt greu de gasit..iar cotatiile la 1h sunt ca feciorele in ziua de azi)?

    • Ideea , asa cum ati observat si dvs., este ca investitorii mici nu au posibilitatea sa investeasca in aur la nivelul preturilor pietei internationale. Singura posibilitate, aparuta acum, este prin intermediul produselor structurate.
      Cotatiile pe certificatele turbo ale furnizorului de lichiditate, am observat si eu ca nu respecta un interval care sa includa in el pretul calculat matematic in baza pretului pietei internationale la un anumit moment dat, dar este foarte apropiat de el si cred ca respecta mai mult posibilitatea emitentului de a-si acoperi pozitiile potential deschise la noi, prin tranzactii pe pietele internationale. In prospect nu se face referire la cum se protejeaza emitentul, insa se face referire la costuri ce nu pot fi apreciate cu exactitate in momentul inchiderii unei emisiuni la scadenta sau in cazurile de exceptie specificate. Din punctul acesta de vedere, cred ca este acceptabila si explicabila pentru orice jucator in piata aceasta abatere si apoi, daca pentru certficatele turbo long este, sa zicem, dezavantajoasa cotatia, cu siguranta aveti cotatii avantajoase pe turbo short. Adica, daca pe long cumperi certificate mai scumpe decat pretul rezultat matematic, pe short cumperi certificate mai ieftine. Sa nu uitam, totusi, ca in cazul produselor structurate riscul cel mai mare in caz de piete extrem de volatile este numai al emitentului, ceilalti participanti in piata risca doar banii investiti in certificate. Imi cer scuze, dar nu inteleg observatiile legate de contul global si comparatia intre simbolurile de piata EBS si EBDAXTS, este clar ca ceva va nemultumeste in tranzactionarea lor, cu toate ca in principiu introducerea ordinelor este identica si in ambele cazuri se folosesc conturile globale. Exista totusi o diferenta si aceasta este legata de piata, in sensul ca pe EBS piata este mult mai lichida si mai multi participanti tranzactioneaza decat pe EBDAXTS. In ce priveste cotatiile in format metastock trebuie sa fiti un pic mai precis la ce anume va referiti. Daca sunteti client ESTINVEST, cu siguranta va pot ajuta colegii mei, daca nu, va trebui sa mai purtam o discutie sa ma lamuresc macar cum si daca va pot fi de folos. Graficele, pe care le-am afisat pe blog in nici un caz nu au un asemenea rol de analiza, sunt numai sugestive in cadrul ideilor prezentate in articole.

  2. cristi spune:

    da, dar sa nu plingem market makerul pentru ca are costuri si pentru ca e volatilitatea mare…problema este ca la un moment dat s.ar putea sa nu vrea sa dea cotatie rezonabila ca sa te inchizi, ca oricum piata e ultra subtire, adica ar trebui sa prinzi o miscare destul de mare ca sa miste si ei cotatia.asa e cel putin pe instrumentul pe care l/am urmarit eu.
    dar ce mare noutate pe o piata fara lichiditate!

    in cazul tranzactionarii ebs apare o intirziere pina la introducerea si vizualizarea in piata a ordinului, nu? eu doream sa spun ca in cazul ebdaxts am asteptat cam 15 minute ca sa vad ca se executa si la ce pret.(market makerul a schimbat de vreo 2 ori pretul in timpul asta) de aceea ma intrebam daca la tranyationarea pe cont global, in general, vor aparea intotdeauna intirzieri de tipul acesta si in plus ce avantaje-dezavantaje as avea eu ca si client de retail prin introducerea conturilor globale, caci argumentele pro pe care le’am citit prin presa ma lasa rece.de fapt sunt curios daca slippage-ul de pe ebs se datorea traderului de la ssif meu sau este problema contului global…

    nu, nu sunt client estinvest dar mi-as face si eu o analiza daca as avea date pentru amibroker sau metastock.cel putin cele pentru bet-fi sau desif5 la timeframe de 1h sunt greu de gasit! sa vezi ce accesat ar fi blogul daca ar avea un link catre un fisier cu date!

    • Nu cred ca aveti dreptate in ce priveste modificarea cotatiei furnizorului de lichiditate, cel putin pana acum, cu exceptia unor momente de defectiuni tehnice, asa cum s-a intamplat chiar azi la cotatiile pe care trebuie sa le afiseze BCR pentru produsele structurate Erste, vezi notificarea BCR de azi 03.09.2010 pe http://bvb.ro/HomePage.aspx. Nu vreau insa sa credeti ca ma erijez intr-un aparator al market makerului, in general sau al lui Erste, in special. Urmariti, daca sunt respectate conditiile furnizorului de lichiditate asa cum le gasiti la http://bvb.ro/structured/?t=4 si cotatiile pietelor internationale, pe care transformatile la cursul momentului al dolarului in lei si sunt convins ca veti ajunge la concluzia ca market makerul(furnizorul de lichiditate) merita increderea noastra si isi face treaba bine.
      Problema pe care ati observat-o la introducerea si vizualizarea in piata a ordinului dvs. nu este o problema a contului global. Este o concluzie fireasca, avand in vedere ca atat tranzactionarea pe EBS cat si tranzactionarea EBDAXTS se face pe contul global. Eu cred, ca depinde in mare masura de traderul de la intermediarul dvs. sau de calitatea conexiunii dvs cu intermediarul. Incercati sa luati legatura cu traderul dvs. si sa-i cereti explicatii asupra intarzierii de 15min in cazul EBDAXTS, pentru ca, in mod normal, nu este admisibila o asemenea intarziere la introducerea in piata a ordinului, dar in ce priveste executia ordinului dvs., modul in care s-a efectuat depinde si de termenii ordinului.
      Un fisier cu date pentru Bet-Fi, pentru metastock, vi l-am trimis pe mail prin bunavointa colegilor de la Estinvest. Sper sa va fie de folos. Oricum stam de vorba in continuare pe aceasta tema, daca veti considera ca va putem fi de ajutor.

  3. cristi spune:

    multumesc, am primit.
    ca o intrebare pur retorica, daca lumea militeaza pentru dezvoltarea pietei de capital,pentru educarea investitorilor(oare?!) de ce cotatiile pe care fiecare ssif le primeste probabil din arena nu sunt free? eu am impresia ca se se considera ca analiza tehnica este ceva esoteric, ca doar brokerul are acces la adevar…
    in mod normal, investitorul de retail(cel putin cel online) ar trebui sa-si descarce de pe torente, pe barba lui, un program de analiza tehnica si sa-si traga singur linia de trend…(modulul de analiza tehnica din spartacus este infiorator… dar bine ca exista)
    eu cu problema asta m-am confruntat mai demult si am invatat singur de unde sa fac rost de cotatii, mai ales ca ssif meu nu punea la dispozitie cotatii cu toate ca avea analize tehnice…
    in final, pentru mine ramine curios de ce analizele tehnice sunt free dar datele nu( ar trebui sa fie invers!)
    daca tot ne-am apucat sa povestim, mie mi-ar placea si as gasi foarte instructiv sa gasesc pe un blog ceva de genul market breadth pentru bvb cu lucruri in plus fata de a/d line. cum nu cred ca voi gasi, ca de obicei ma voi apuca singur de citit ceva excel
    pentru niste statistici si grafice.
    in alta ordine de idei, sa inteleg ca un ordin pe ebs apare in piata la fel de repede ca oricare alt ordin adica instantaneu?

    • Multumesc mult Cristi, va spuneti cu convingere pasurile si in acelasi timp imi oferiti un subiect pentru un viitor articol si imi aduceti aminte ca am ramas dator cu mai multe scrieri pentru a ajunge, spre a oferi pe acest blog un market breath, asa cum intentionez. Articolul pe care mi-l inspirati se va referi la intermediari si rolul lor.
      Lumea intr-adevar militeaza pentru dezvoltarea pietei de capital, interesul tuturor celor din piata(intermediari, institutii, clienti) fiind acesta. Nimeni, insa nu militeaza pentru educarea investitorilor. Investitorul isi face educatia singur. Sistemul in totalitatea lui, nu face decat cel mult, sa-i puna la dispozitie materialele necesare educatiei sale. Daca vreti, puteti considera, ca lupta intre intermediari se da in a atrage investitorii cu materiale cat mai atractive, dar sa-i educe in ale arata, cand sa investeasca, pe ce piata si cum sa investeasca, nici nu poate fi vorba de asa ceva. Aceasta este treaba lui, treaba investitorului. Deci educatia ii apartine, pentru ca nu exista o singura cale de a investi si a castiga, exista foarte multe, iar unele sunt total opuse intre ele.
      Cum nimeni nu cunoaste viitorul, nu exista analize tehnice sau fundamentale, care sa aduca cu certitudine castigul, deci nici un intermediar sau analist nu poate avea pretentia, ca face un serviciu in investitia clientului (riscurile si castigurile sunt meritul clientului). Analizele functioneaza ca un ajutor oferit clientului si cu cat e mai bun cu atat isi face reclama analistul si ca orice reclama este free catre client. Pe cand datele reprezinta o munca si un serviciu catre analist si necesita o plata, chiar si atunci cand clientul se substituie analistului.
      Toate ordinele trimise online prin intermediul societatii noastre intra in piata aproape instantaneu la BVB, prin intermediul aplicatiei gateway a bursei, conditia este ca sa fie functionala conexiunea de internet.

  4. cristi spune:

    apropo, eu cred ca investitorul de retail ar trebui sa faca cam asa: sa-si deschida un cont la x pentru ca obtine cotatii in format metastock, la y pentru ca are cele mai bune analize si sa tranzactioneze la z pentru ca are cele mai mici comisioane….etc.
    fratilor , asta pina o sa apara unul cu adevarat mare care sa ofere toate astea si o sa pape toata piata

    • Parerea mea e ca primul criteriu, dupa care trebuie ales un intermediar este securitatea fondurilor clientului. Castigator ar trebui sa fie intermediarul, care da cele mai multe dovezi ca nu exista nici cea mai mica miscare a unui singur leu din portofoliul dvs. fara sa fie anuntata in cel mai scurt timp. Criteriul al doilea este cel legat de calitatea informatiilor semnificative virate de intermediar la momentul oportun in luarea deciziilor investitionale majore si de abia al treilea criteriu este cel al comisioanelor.

  5. Olala spune:

    Exista un retailer de aur, si anume o firma germano-elvetiana, care vinde aur fizic, cu livrare inclusiv la domiciliul clientului, contra cost, pentru orice achizitie de sub 3000 de Euro. Clientii se pot inscrie gratuit, cvasi instantaneu, cu ajutorul unei persoane care ii recomanda (nimeni nu este acceptat direct).

    Aurul este livrat incepand cu 1 gram ( 99.99% ), pretul este mai mare decat pe bursa, deoarece sistemul de stocare al microlingourilor este securizat, codat, intangibil si este insotit de o holograma (ca element de autentificare a producatorului). La buy back se obtine o diferenta de cca 15% din pretul de achizitie, dar tineti cont ca NU este necesara analiza/retopirea/certificarea aurului – este examinat direct, si platit, fara alte cheltuieli, ca la orice aur fizic scos din sistemul bancar si pastrat la „deponent”. Practic, aurul este depozitat – optional, insa pe gratis, intr-un seif din Elvetia, auditat de PriceCooperWaterHouse si alte firme internationale, in masivul St Gothard, acolo unde isi depoziteaza guv elvetian tezaurele.

    In conditiile in care inflatia depaseste aproape toate dobanzile bancare la depozite, incat avem de-a face cu dobanzi real negative, este deocamdata cea mai buna investitie posibila din lume (am cumparat anul trecut un microlingou, in octombrie, de la ei, si deja am castigat prin cresterea pretului cca 30% pana acum) …

    Va pot recomanda si dvs acest lucru, daca doriti. Multumesc.

  6. Olala spune:

    ( imi cer scuze, am postat anterior in mod gresit adresa mea de email – e cu „.net”, nu „.com” )

  7. cristi spune:

    parese ca exista o lupta dialectica intre broker si client…

    1.”Nimeni, insa nu militeaza pentru educarea investitorilor.” – tocmai asta e problema, si in modelul acesta cite conturi active sunt pe bvb? firmele de brokeraj serioase de afara au sectiuni consistente de educatie… e foarte reconfortant pentru broker sa-si sune clientul si sa spuna :intra acum pe brd! in schimb omiteti cu totul nevoia fundamentala de cunoastere a individului, care inevitabil ajunge sa se intrebe DE CE? stiu , trebuie timp si bani ca sa organizezi asa ceva, dar poate ca se va reflecta in volumul comisioanelor…

    2.”Pe cand datele reprezinta o munca si un serviciu catre analist ” din punctul meu de vedere datele reprezinta materia prima iar analizele produsul finit, asa ca din punct de vedere economic este falimentar sa ceri bani pe primele si sa dai free ceva cu valoare adaugata… chiar si atunci cind urmaresti ceva…

    3.”clientul se substituie analistului” am mai auzit chestia asta si cred ca aveti o frica nejustificata si pentru faptul ca analistul poate acoperi doar o plaja mica de socitati pe care le urmareste sau pe care are interes sa la urmareasca…iar apoi, pe banii sai clientul poate folosi chiar ce analize doreste. si in fond , care ar fi problema???
    hai sa nu mai pomenesc ca se pot descarca cotatii free ale indicilor americani de pe yahoo..

    etc.

    eu continui sa cred ca trebuie schimbat din temelii sistemul pentru ca, repet, asa nu a mers si nici nu va merge. eu spun toate astea pentru ca m-am lovit de ele si mi-a trebuit ceva timp pina mi-am rezolvat problemele consumind timp si nervi. in plus chiar am cautat sa nu am costuri su[plimentare si nici sa nu depind in mod exagerat de toanele vreunui guru…
    am postat aici, pentru ca mi s-a parut iesit din tiparul comportamental al unui broker de la noi faptul ca discuta (promoveaza) niste produse lansate de altcineva, fara sa aiba aparent nici un interes…
    si de altfel, pina la urma tot se vor gasi vreo doi care sa invete ceva despre produsele structurate, asa ca in numele lor iti multumesc pentru sectiunea
    (implicit!) educationala a blogului!

    • Imi pare rau ca dvs.considerati parerile mele despre situatia actuala a relatiei profesionale broker-client ca reprezentand expunerea unei lupte dialectice broker-client. Nu cred ca exista o lupta dialectica, nu ar trebui sa existe vreo contradictie (filozofica sau nu) intre client si broker, pentru ca este o relatie comerciala in primul rand, care trebuie sa respecte legislatia in vigoare si normele deontologice specifice. Nici mie nu-mi plac comportamentele brokerilor, care se cred „guru” , asa cum le-ati descris si nu poate fi o relatie profesionala serioasa aruncatul de „ponturi” catre client. Presupun ca am facut o greseala folosind termenul general de „educatie”, care vizeaza nenumarate aspecte ale bagajului informational al unui investitor si in acelasi timp vizeaza nenumarate aspecte ale procesului investitional prin care trece un investitor in luarea deciziilor sale. Am crezut ca am fost destul de explicit cand am facut referire la aspectul educational legat de deciziile de investitie, a carui perfectionare apartine clientului in totalitate. Educatie si informatii despre piete si produsele tranzactionate se gasesc peste tot, de la „ghidul investitorului’ prezentat pe site-ul BVB pana la strategii de tranzactionare prezentate pe site-ul Sibex si intr-o masura mai mare sau mai mica si pe site-urile multor intermediari. Parerile mele incerc (nu stiu cat reusesc) sa le prezint in primul rand din calitatea mea de investitor, insa am si calitatea de broker, care ma defineste si de care o sa uzitez de cate ori voi considera, pentru a incerca sa ajut si nu de a vinde un anumit produs sau instrument financiar. Sunt inca la inceput in postarea de articole, insa va invit sa cititi si restul articolelor mele, poate vi se par edificatoare si eventual astept comentarii. Problemele legate de conturile active pe bursa, de subdezvoltarea pietei de capital, nu cred ca tin de educatia investitorilor, sunt mult mai grave si mai adanci cauzele, care fac ca bursa sa nu-si indeplineasca rolul ei de baza, acela de sursa de finantare a economiei. Neindeplinirea acestui rol conduce la lichiditate redusa si investitori putini.
      Cand am vorbit despre date pentru metastock si analize, am cautat o explicatie a situatiei descrisa de dvs. ca analize sunt pe toate drumurile, dar date nu in aceeasi masura. E o nisa interesanta pentru mine, pentru blog, dar nu stiu daca eu voi putea face ceva, cu adevarat util, celor care vor sa-si traseze graficele, singuri , in liniste. Presupun, ca nu se ocupa nimeni de ele, pentru ca implica ceva costuri, pe care in momentul de fata nu si le-a asumat nimeni, datorita pietei foarte slabe.
      Nu am nici cea mai mica problema, ca toti clientii sa-si faca singuri analizele, ba chiar mai mult este foarte indicat sa-si faca analizele fundamentale si tehnice ale investitiei lor, in felul acesta vor fi mult mai constienti de riscurile pe care si le asuma pe piata. Eu, personal, ofer tot concursul meu tuturor clientilor mei sa-si poate face singuri toate analizele, pe care dansii le doresc si sunt convins ca nu sunt singurul broker din tara, care face asa ceva. Nu implica, nici un cost suplimentar pentru clienti, trebuie sa mai adaug pentru a nu lasa loc de suspiciuni.
      Va multumesc pentru aprecierea de final. Sper sa scriu cat mai repede articolul despre intermediari si va invit sa continuam acolo dezbaterea inceputa acum.

Lasă un răspuns

